fredag 14. august 2020

La det blomstre : Flora Maria : Marisko


Da jeg hadde lagd seks Maria-blomstersekskanter lurte jeg på hvilken blomst som skulle bli den sjuende. Jeg fikk flere forslag, men valget falt på Marisko, en flott orkide, som jeg aldri har sett, men som var så spesiell at den måtte få sin egen lapp. Den krevde også at jeg måtte til pers og bruke intarsia-teknikk, som ikke er min favoritt, men må man så må man. For å få til det spesielle utseendet av den store, gule leppa, er den strikka med dobbel tråd, og med en slags vrangbord. ellers er det vanlig glattstrikk, med litt boderi til slutt. 

På snl.no leser vi at "Marisko er oppført i Norsk rødliste for arter som nær trua (NT). Når marisko allikevel er freda, skyldes dette at arten har vært utsatt for sterk samling enten til herbarier eller for innplanting i hager."

Marisko finner du også i kommunevåpenet til Snåsa kommune.

Og der var septetten Flora Maria komplett, og du finner den på Ravelry.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar