søndag 2. august 2020

La det blomstre : Flora Maria : Maria gullsko

Tiriltunge har alltid vært min favorittblomst. Og den måtte så klart få være med i sekskantblomsterteppet. Det var morsomt å leke seg fram til maskekombinasjoner som kunne likne på denne lille blomsten. Jeg brukte to tråder på blomstene - kombinasjoner av gult og oransje. Riktig svar på spørsmålet "Hvilken blomst er dette" på Facbeook, kom fort - så da har jeg klart å fange tiriltungeuttrykket. Eller kanskje det var Ingrids blomstergjettesuperheltevne som slo til ...? Og det var faktisk med tiriltungelappen jeg fikk ideen til samlingen Flora Maria. For Kari kommenterte, "Har aldri kalt den anna enn "Maria gullsko"." Da kom jeg på at det var mange blomster med navn inspirert av Jomfru Maria - og bestemte meg for å lage sju mariablomsterlapper. 

På latin heter blomsten Lotus corniculatus, og ifølge "Urtekildens planteleksikon" har den på norsk hatt en lang rekke forskjellige navn: Maria gullsko, Kari gullsko, jomfrublom, hanakam, katteklo, djevleklo, kjerringtenner, tykjillgræs, tykjilskjeta, skjetloktsblomster, tarmens rævtørkargres, m.fl. 
Tiriltunge er en staude i erteblomstfamilien, og er kommuneblomst i tidligere Vågsøy kommune (fra 1.1.20 Kinn kommune - som vel neppe har rukket å vedta seg noen kommuneblomst ennå). Tiriltunge skal også gi en meget pen gul farge ved farging av garn. (Wikipedia).
Det fins en sommerfugl der larven i stor grad lever på tiriltunge, nemlig, tiriltungeblåvinge

Og gjett hvilken forfatter som har et dikt med tiriltunge i. Hans Børli, så klart. 


Villblommer

Villblommer på det skrinne steinrøystorpet heime på Skogen. Et overdådig yr av farger som biter av en sundrivin regnbåga strødd ut over bakkene ved Børen. Fagerklokke, veronika, tjyrublom, tiriltunge, tepperot og mange mange andre, SÅ mange at skulle jeg nevne dem alle, ville jeg ikke ha papir nok å skrive på. Ja, de velsignede ville blomma som omskapte gustne finnskjegg-bakker til små filialer av Himmelrike slik ved sankthans-leite hver gudskapte sommer. - Hans Børli -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar