torsdag 10. april 2014

Hvor ble det av Bislettbekken?








Bislettbekken var en bekk i Aker og Oslo. Den gikk fra området nord for nåværende Ullevål sykehus og endte omtrent ved Rådhusplassen. Det aller meste av bekken ligger i dag i rør. (Kilde: Wikipedia)
Men Bislettbekken er også en vakker jakke designet av Pinneguri. Som jeg har fått mulighet til å prøvestrikke. Jeg skal innrømme at det har tatt sin tid, nærmere bestemt 5 mndr, ifølge oppstartdatoen angitt på Ravelry (og den må vi jo stole på). Det har ikke vært monogamstrikk, men den ble ferdig til slutt, og jeg er veldig fornøyd med den.

Garnet er Pickles Pure Wool, et godt bekjentskap. Fargene er Røsslyng (som jeg ikke finner på fargekartet akkurat nå - er den gått ut mon tro?) og malte mandler.

Jeg har strikket størrelse small, og stort sett fulgt mønsteret. Den hvite kanten på vrangborden glemte jeg helt, og lot være å rekke opp. Jeg brukte nesten to hele nøster av hovedfargen, dvs nesten 200g, og kun 116 g av den lyse.

Jakka er strikka rundt, med klippekant, og klippet opp på toget fra Kristiansand til Oslo nylig. Garnet er ren ull og ikke supervaskbehandlet, så jakka ble klippet opp uten søm av noe slag. For å skjule klippekanten, sydde jeg på et pent bånd, fra Hønemors fryd i Mandal.

Så da er det bare å mase på Pinneguri for å få mønsteret ferdig... Jeg tror hun har en kø av mønstre, som skal ferdigstilles, noen venter på hverdagskjolen også, så ikke mas så mye, dere! Den kommer nok.

19 kommentarer:

  1. Utrolig flott jakke!!! Og du kler den kjempegodt!!! Fremdeles er jeg ikke fortrolig med å klippe opp uten å sy. Kjenner jeg må over den grensen på en eller annen måte... God påske til deg Tori!!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Lone! God påske til deg også, med eller uten klipping!

      Slett
  2. Veldig fin! Nydelige farger og at det er litt av en jobb vet jeg jo :) Ikke skal jeg mase heller, siden jeg er i gang med Hverdagskjolen. Det er modig med direkteklipp, kanskje jeg må våge meg på det en gang også. Antar at du får festet trådene rimelig bra under båndene, samtidig som det er en vakker løsning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Vibeke! Nå kan vi treffes med både Bislettbekken og Lerwick-genseren :-)

      Slett
  3. Tusen takk, Tori, finfin jobb. Jeg skal, jeg skal!
    Slit'n :D

    SvarSlett
  4. Wow! Den var helt fantastisk vakker! :)
    Håper du får en flott påske :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! God påske til deg også!

      Slett
  5. Denne er bare så fin! Nydelige farger også. Jeg skal prøve å la være å mase på mønsteret, får heller kose meg videre med den vakre Blomekransen så lenge :-)

    SvarSlett
  6. Nydelig jakke som jeg også gleder meg til kommer ut. Jobben min flytter snart fra Bislett til Lysaker, så da kan jeg strikke denne som et minne om kortere vei til jobb. Men Next year in Lerwick står foran i køen, så det er helt greit at det tar litt tid... :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har du planene klare, skjønner jeg! God påske!

      Slett
  7. For et nydelig mønster og fine farger.

    SvarSlett
  8. Fjong jakke! Rett inn på strikkelista mi - haha (der er det nokså fullt!).

    Men hvis Bislettbekken ligger i rør hvor har Pinneguri da fått inspirasjonen fra? Og jeg er jo veldig interessert i biologi - hva er det for slags dyr på jakka?? Ikke møll, håper jeg!?

    Ha en riktig fin helg! Hvis regn blir jeg kanskje klar med Lerwicken i helgen (optimismen lenge leve!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er en bille av noe slag, men hvilken vet jeg ikke. God helg, med sol eller strikk, eller begge deler!

      Slett
  9. For et nydelig stykke arbeid!! Og den sitter jo som et skudd på deg -perfekt :)

    Takk for at du ville være med på påske gi-borten min! Ønsker deg en strålende uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Veldig fornøyd med jakka jeg også. Ha en fin uke du også!

      Slett
  10. Hei. Min gamle mor er født og oppvokst på Bislett, i Theresesgate , Er det mulig å få kjøpt oppskriften til Bislettbekken? fra Hilde- Marie Andreassen, hildeand@broadpark.no

    SvarSlett