mandag 5. juni 2017

Søndagstur på Maihaugen


Som student jobba jeg flere somre som omviser på Maihaugen, og det var beste sommerjobb noensinne. 

Som medlem av Maihaugens venner, eller egentlig "De Sandvigske Samlingers Venner" kan jeg besøke Maihaugen så mye jeg vil. Som i går. Alltid fint på Maihaugen, både i sol og regn.  

Her i Holøstua var gardskjerringa på plass med fyr i peisen og i gang med oppvasken etter dagens dugurd (vassgraut, som vanlig). 

I senga lå et flott åkle som sengeteppe. Fin og uvanlig fargekombinasjon, syns jeg. 



Mye annet fin håndarbeid også i Holøstua. Og kjerringa på garden kunne både karde og spinne på håndtein. 

Pyntehåndkleet har en flott kant, jeg lurer på om det er det som kalles sprang?

(Sprang er en av Norges Husflidslag rødlisteteknikker. Bregding kalles det visst også.) 

Veldig trivelig med "folk i husan" på Maihaugen. Til sommeren blir det veving i Lykrestua, fikk jeg vite via Instagram. På vevstolen fra 1752! Da blir det en ny tur innom. 

I Storgata stakk vi innom Olsengården. Der var det pynta med lys og blomster i anledning 1. pinsedag, og jenta i huset sneik seg til å strikke litegran, til tross for helligdagen. 

Det var dagens reklame for mitt favorittmuseum. Tror jeg tar meg en joggetur til Maihaugen jeg! Ha en fin 2. pinsedag alle sammen!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar