torsdag 23. mars 2017

Bousta Beanie for Shetland Wool Week

Gudrun Johnston er årets "patron"  (høye beskytter) for Shetland Wool Week. Og de siste årene har det blitt en tradisjon at beskytteren designer ei lue som deltakerne kan strikke og ha på seg. Det er morsomt å se alle de forskjellige versjonene som man treffer når man er der. Årets lue heter Bousta Beanie, og mønsteret er gratis på hjemmesida til Shetland Wool Week.


Nå falt det seg sånn at rett etter at årets høye beskytter ble annonsert, og mønsteret publisert, skulle besøke til min gode venninne og medshetlandsfarer Gro. Så da var det å plukke fram litt garn (jeg har et lite lager av garn fra Shetland, foråsiresånn...) og ta med til en koselig strikkekveld. Og så langt kom jeg første kvelden:

Noen dager etter fikk jeg en overraskelse i posten, en annen god strikkevenninne, nærmere bestemt Annepålandet, hadde vært på Edinburgh Yarn Festival og hadde tenkt på meg og tatt med et ekstra mønster. Veldig hyggelig! Og lua vokste. 


Dusken er "optional", som det heter, men jeg var ikke i tvil om at denne lua trengte en dusk, og den måtte være gul. Jeg husker ikke hvor eller nå jeg kjøpte denne dingsen, men den fungerte som den skulle og blei innvia med denne knallgule dusken. Fargen er Jamieson & Smith 2ply jumper weight 091 - "eggeplomme", kan vi kanskje kalle den. 


Og den passer perfekt. Jeg strikka vrangborden på 2 mm og resten av lua på 3 mm, har ikke sjekka strikkefastheten, men lua sitter som den skal, uten å stramme eller skli ned. Og om et halvt år er den på vei til Shetland!


1 kommentar: