tirsdag 4. april 2017

Slipp fargene løs - det er vår!

Heldig er den som bor i Norge, og elsker alle årstidene! Jeg kjenner mange som har gleda seg til våren siden november. Selv er jeg heldigvis glad i vinteren - når skulle vi ellers fått brukt alle vottene? Men nå er det vår - og den nytes!



I fjor vår begynte jeg på dette teppet. "Norsk sommer", heter det. Jeg begynte innerst i midten, og strikka meg fra hestehov via blåveis, vårpengeurt og hvitveis til marikåpe og smørblomst. I begynnelsen holdt jeg tritt med blomstringa, men etterhvert tok sommeren over og omgangene ble for lange til at jeg kunne holde følge med alle blomstene som sprang ut. 

For ei uke sia så jeg den første hestehoven!

Så da er det kanskje på tide å la flere ta del i denne vårstrikkegleden. Sammen med Snusmumrikken, kanskje?


Snusmumrikken kommer tilbake til Mummidalen om våren, sammen med vårblomstene. "Han er en filosofisk landstryker, som foretrekker frittvoksende løvverk fremfor ingjerdede velstelte plener." Riktignok går han bare i gamle klær, og foretrekker minner framfor ting, men kanskje ville han likevel ha likt et slikt teppe over skuldrene en kjølig vårkveld. 

Har du lyst til å hjelpe meg med teststrikk av teppe nå mens vår går mot sommer? Du trenger rester av middels tynt ullgarn, som for eksempel Rauma Finullgarn, Ask eller 2tråds Sjølingstadgarn. Du kan også snike inn litt garn som er tynnere eller tjukkere, det gir bare litt ekstra liv til teppet. Teppet veier 370 gram. Du trenger omtrent 240 g av forskjellige grønnfarger til bunnfarge og cirka 130 g «blomsterfarger», her kan du bruke rester av hvitt, gult, blått, lilla og rosa. Meld gjerne din interesse via Facebookgruppa mi.


2 kommentarer: