mandag 8. september 2014

Dalahestkofte


Som dere ser, er jeg riktig så fornøyd med min nye kofte. Det er et mønster av Wenche Roald, knitnetty på Ravelry. Hun har skrevet om det på bloggen sin, her  og her, og jeg har vært så heldig å få prøvestrikke det.

Det er en flott kofte, synes jeg, og et godt og gjennomarbeida mønster, hvor jeg fikk prøve med på litt nye teknikker jeg ikke hadde prøvd før.

Kofta er strikka nedenfra og opp, og fra armhulen strikkes ermer og bol i ett. Det felles langs en "søm", som man gjør på raglan, men med forskjellig intervall på erme og bol sånn at det blir som et isydd erme. Helt øverst strikkes erme og skuldre ferdig hver for seg, så man må sy bittelitt på toppen av ermet. Jeg har ikke gjort det på den måten før, en fiffig løsning som jeg skal bruke igjen.



Ermet og skuldrene formes med noen forkorta rader, og det forklares også hvordan man kan strikke fram og tilbake vrangt med to farger på en smart måte. Men det er ikke mange omgangen det trengs på!

Sånn ser den ut bak: 

Jeg strikka med Rauma 3tr strikkegarn, strikkefasthet 22 m på 10 cm. I hvert fall på ermene. Det viste seg at jeg strikka løsere oppover på bolen (jeg burde ha sjekka, så klart, jeg veit jo at jeg som regel strikker strammere med strømpepinner og små omkretser, enn med stor rundpinne). Resultatet er at jakka nok er litt større enn jeg hadde tenkt. Men pyttsann, fin er den åkkesom.

Jeg strikka vrangborden med vridde rettmasker, ellers gjorde jeg ingen forandringer på mønsteret. 



Den er selvfølgelig strikka rundt og klippa opp. Knappestolpene er strikka sånn at den er dobbel, og skjuler sårkanten inni. Også veldig fiffig. Og så har jeg lært å lage disse fine knapphullene. Det var lett som en plett å følge Wenches forklaringer i ord og bilder, og det ser litt ekstra forseggjort ut. Mønsteret kommer snart, sier Wenche, kanskje noen for Dalahestkofte til jul?

7 kommentarer:

  1. Så fin!! Kult med en kofte som er litt annerledes nå når det er så populært:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Mønsteret anbefales på det varmeste :-)

      Slett
  2. Veldig fin! Likte ermeløsningen, fiffig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Merete! Tenker du får se nærmere på den på Sjølingstad!

      Slett
  3. Helt nydelig kofte, og takk for at du deler detaljer. Jeg liker så godt denne fasongen, og det er veldig greit å kunne strikke rundt for det meste!

    SvarSlett
  4. Søt mønsteret! Herlige kofte! Takk for link og din tip :-)
    Fin helg ønskers - jeg strikker... votter... dine :-)
    Hilsen til deg og takk skal du ha.

    SvarSlett