tirsdag 16. juli 2013

På pinnene i Gøteborg

Hva strikker du? spurte Anne etter gårsdagens innlegg. Og det hadde jeg tenkt å fortelle om i dag. Hei på deg, Anne, takk for hyggelige kommentarer!

Dette prosjektet skulle først bli en Scatness tunic, av Kate Davies, en av mine absolutt favorittdesignere. Da jeg var på Shetland i fjor, under Shetland Wool Week, fikk jeg prøve denne nydelige jakken, og falt pladask. Kjøpte garn med en gang, Jamieson & Smith Jumper Weight,  i akkurat samme farger som mønsteret (det pleier jeg aldri å gjøre). Men jeg valgte å kjøpe mer av bunnfargen, så det skulle rekke til lange ermer. For hvor ofte trenger jeg en kortermet ulljakke egentlig, så pen den enn er? 

Så kom det mange andre ting på pinnene, og garnet ble liggende en stund. Da jeg skulle begynne, kjente jeg at jeg var ikke klar for å strikke tofarget striperibb ("currogated ribbing"), med foreløpig opplegg for å felle av med hestetømmekant ("i-cord) etterpå... Pen avslutning, men man må prioritere strikketiden sin. Jeg bestemte meg for at jeg i stedet ønsket meg ensfargede vrangborder, og kanskje det skulle bli en genser i stedet?

Så la jeg opp, strikket en rar vrangbord- liknende kant jeg fant på et gratis sjalmønster, fra Knitty, tror jeg. Og så ble den liggende. 


Da jeg trengte et lite strikketøy å ha i veska, la jeg opp til ermene. Da hadde jeg glemt hvordan jeg strikket denne kanten, og var ikke så fornøyd med den heller, så det ble en nesten vanlig vrangbord der. Så strikket jeg videre av og til, og tok det hele  med på ferie. Planen var fortsatt å bruke mønsteret fra salen på Kate Davies vakre Scatness tunic. 

I ferien kom først andre ting på pinnene, eller heklenåla, kanskje jeg skulle si. Men på lange transportetapper er det greit med litt glattstrikk, så da kom jeg et stykke oppover. Men det føltes som det gikk utrolig sakte, man ser jo ikke at det vokser når det er ensfarget glattstrikk. Så jeg ble til slutt desperat etter å begynne med mønsterstrikk. Jeg la bort planen om rundsalmønsteret, og begynte med noe helt annet, midt på bolen og midt på ermene. Inspirert av spanske hagemurer. 


Nå nærmere jeg meg dit at jeg skal ta sette sammen ermer og bol - det blir nok raglanfelling, tror jeg. Men jeg har strikket bolen på 40 cm rundpinne, det var nok den eneste jeg fant da jeg skulle sette i gang. Sånn er det når man har mye på pinnene på en gang, da er ofte pinner opptatte, og når man i tillegg er et rotehue... Jeg blir nok nødt til å gå til anskaffelse av en noe større rundpinne 3 mm, så det spørs om ikke det må bli en tur på Strikk i dag. (Så sannelig, der er det visst midtsommerrea, huff og huff...)




2 kommentarer: