tirsdag 19. mars 2019

Tar du oppdrag?

Nei, normalt gjør jeg ikke det. Jeg har mer enn nok ufo'er som det er, og strikker kun det jeg har lyst til. Men vent litt! Er du nobelprisvinner i litteratur skal jeg vurdere det... 

Det er kortversjonen bak det nye koftemønsteret mitt, Svetlanas kofte. Svetlana Aleksijevitsj, som vant Nobelprisen i litteratur i 2015, ønska seg ei kofte, men fant ingen som som var slik hun ville ha den. Dermed ble Svetlanas kofte til. 




Bildet over viser kofta til Svetlana, strikka i Rauma Finullgarn. Og på bildet under ser du min versjon, i Sølje fra Hillesvåg. 




Kofta er morsom å strikke, det syns både jeg og teststrikkerne. Det er mange detaljer underveis som gjør at interessen holder seg til siste maske. Kofta strikkes ovenfra og ned. Du starter med et midlertidig opplegg, og nakken formes så med forkorta pinner. 


Så strikkes det rundt, med klippemasker midt foran. Mønsteret fortsetter på øvre del av ermer og bol, før det går over i et lusemønster. Mønsteret har tre omganger med tre farger, ellers er det aldri mer enn to farger per omgang. Jakka har små lommer foran på begge sider. Det er splitter i sidene, og bakstykket formes så det blir avrunda og noe lenger bak ved hjelp av forkorta pinner. 



Mønsteret finnes både på norsk og engelsk.

 

Pattern available both in Norwegian and English.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar