søndag 14. februar 2016

En smak av Muhu

Dere husker kanskje at jeg var på strikkefestival i Tromsø i fjor høst? Der lærte jeg flere nye teknikker, og ble inspirert av fargene på strikkeplaggene fra den estiske øya Muhu. Til sammen ble dette inspirasjonen til votten "En smak av Muhu". Jeg strikka den første i restegarn, for det meste shetlandsull. Så så jeg at det svenske nettbaserte strikkemagasinet Avmaskat var på jakt etter mønstre til vinternummeret sitt:
"Under vintern 2015/2016 söker vi känslan av öarna. De öar vi menar är dels våra egna svenska Gotland och Öland och andra nordeuropeiska ögrupper som har betytt mycket för stickningen och vår stickkultur så som Island, Shetlandsöarna och Färöarna. Varma plagg som värmer en kall nordisk vinter vid hav som drar kallt, plagg som värmer när du sitter inne vid brasan eller åker skidor på ett fjäll. Vi vill uppmana er att tänka utanför boxen och plocka detaljer och färger från traditionerna men i övrigt helt skapa fritt!"


Det var jo som om de bestilte akkurat disse vottene!

  • Jeg brukte teknikker jeg lærte i Tromsø, som ligger på Tromsøya. 
  • Fargene er inspirert fra Muhu (øy). 
  • Garnet jeg strikka den første votten av er fra Shetland (øy). (I mønsteret har jeg brukt Rauma Finullgarn, som er lettere tilgjengelig både i Norge og Sverige.)
  • Den første votten blei strikka på strikketreff i Øyer, men det blir kanskje å trekke øy-temaet litt vel langt (Øyer er en innlandskommune i Gudbrandsdalen, for de som ikke vet det).

Vinternummeret kom ut i går, og inneholder tre andre vottemønstre i mønsterstrikk, ei lue, et par leggvarmere og ei kofte, og i tillegg til dette trivelig strikkelesestoff. Så du får bra valuta for pengene (ca kr 70). Mønsteret er på svensk, men det går sikkert bra! Jeg lager en tråd i Ravelrygruppa mi der du kan spørre om det er noe du lurer på. Eller bare prate og vise fram garn eller votter. Det er jo et perfekt mønster for restegarn og fargeleik (#restefest2016). 

Jeg har brukt en slags tvebandteknikk på innsida av håndflata, det blir som et fiskebeinsmønster, og føles tjukt, varmt og solid. Tar litt ekstra tid, og det er fullt love å droppe det om man vil. 


Takk til Judith for teststrikk! Hun brukte helt andre farger, og det ble også fint synes jeg. Blir spennende å se nye fargevarianter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar