mandag 20. mai 2013

Bind deg ein blomekrans!

Bind deg ein blomekrans, 
kom så til leik og dans, 
fela ho læt no så vakkert i lund.
 /: Sit ikkje stur og tung, syn at du og er ung, 
veks fri som fagre lyng, dans no og syng. :/
 

Blomekrans-samstrikken er i gang!

Vi starta formelt 15. mai, men det er ingen strenge regler, en hadde "tjuv-starta", og er det noen etternølere som har lyst til å være med, er de hjertelig velkomne!




Her finner du mønsteret!

Jeg har jo allerede en vest, så nå strikker jeg en genser. (Ikke for det, min flinke og raske teststrikker Pinneguri strikket seg like godt to vester da hun først var i farta.) Men nå har jeg lyst på en genser. Garnet er her:


Wollmeise! Jeg følte jeg måtte avhjelpe Wenche da hun ba så pent om noen ville hjelpe henne med å rydde garnlageret hennes.. Prøvelappen stemmer som vanlig ikke med strikkefastheten jeg vil ha, men som vanlig starter jeg allikevel og håper det går bra (og det gjør det som regel, av en eller annen merkelig grunn). Som dere ser har jeg lagt til en lysere lilla bunnfarge, delvis for å roe ned litt, men også fordi jeg håper å ha nok av det blå til ermer også. 

4 kommentarer:

  1. Da skal det bli en glede å følge deg på norsk også :)

    - Marianne

    SvarSlett
  2. Blomekransvesten din er nydelig og jeg har veldig lyst til å strikke den som genser en eller annen gang. Samstrikk har jeg en følelse av at jeg ikke er god på så jeg tror det er best å stå over deltakelse der, men jeg følger med hvis det går an?
    Bloggen din vil jeg også gjerne følge med på.
    Du har så mange flotte fargesammensetninger i det du lager, det liker jeg:)
    Hører at så mange skryter av wollmeisegarnet, men det har jeg aldri prøvet. Jeg regner med at genseren/vesten kan strikkes i annet garn også?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er heller ikke så god på samstrikk ser det ut til - har strikket fire omganger på vrangborden bare. så langt... Men jeg tenker samstrikken mest som en mulighet til å følge med på hva andre strikker, hvordan det går, man kan diskutere farger, teknikker, stille spørsmål om mønsteret osv. Om man blir ferdig denne måneden eller neste år er ikke så farlig. Men det er lov å følge med fra sidelinja, og kommentere også om man vil, det er bare hyggelig!
      Jeg har strikket med Wollmeise bare en gang før, og det var et hyggelig bekjentskap, men jeg er ingen hardcore Wollmeisefan. Den originale Blomekransvesten er strikket i Shetlandsull fra Jamieson & Smith

      Slett